SP46 z oddziałami gimnazjalnymi
Plan Lekcji · Nabór elektroniczny do szkół ponadgimnazjalnych · Dziennik Elektroniczny19.05.2024 00:52:35
Nawigacja
W Naszej Szkole
Siedziba i Dyrekcja
U nas
Kalendarz Szkolny
Sport szkolny
Rekrutacja
Uczniowie
Sukcesy uczniów
Prawa i Obowiązki
Klasy
Wycieczki i rajdy
Podręczniki 2016/2017
Nauczyciele
Nauczyciele uczący
Zajęcia pozalekcyjne
Samorząd Uczniowski
Informacje
Rada Rodziców
Informacje
Pedagog
Godziny pracy
Profilaktyka
Pomoc pedagog-psycholg
Doradztwo Zawodowe
aktualności
pomoc doradcza
doradca poleca
Inne
Ciekawe strony
Strona główna
DOGOTERAPIA

Gazetka Gim 16


Gim TV 16

NASZA SZKOLNA TV

Tu zobaczysz wszystkie filmy!!



FACEBOOK
''polubisz nas'' ?

Wystarczy kliknąć..




Logowanie
Nazwa Uytkownika

Haso



Zapomniane haso?
Wylemy nowe, kliknij TUTAJ.
Egzamin gimnazjalny 2009
TRZECIOKLASISTO!!


SZUKASZ ZESTAWÓW EGZAMINACYJNYCH z poprzednich lat?


Wejdź na stronę Centralnej Komisji Egzaminacyjnej --- KLIKNIJ TUTAJ

CHCESZ POĆWICZYĆ W DOMU - skorzystaj z testów --- KLIKNIJ TUTAJ


Egzamin gimnazjalny bez tajemnic - darmowe lekcje: KLIKNIJ TUTAJ

- Zasady obowiązujące na egzaminie gimnazjalnym
- Strategia rozwiązywania arkusza egzaminacyjnego
- Zjawiska i procesy
- Wyszukiwanie informacji


STANDARDY WYMAGAŃ BĘDĄCE PODSTAWĄ
PRZEPROWADZANIA EGZAMINU W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM


Standardy wymagań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych


I. STOSOWANIE TERMINÓW, POJĘĆ I PROCEDÓR Z ZAKRESU PRZEDMITÓW MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZYCH NIEZBĘDNYCH W PRAKTYCE ŻYCIOWEJ I DALSZYM KSZTAŁCENIU

1. Stosuje terminy i pojęcia matematyczno – przyrodnicze:
Uczeń:
czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i pojęcia matematyczno – przyrodnicze, np. w podręcznikach, w prasie
wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań obiektów i organizmów,
stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska.
Każda dziedzina nauki posługuje się właściwym sobie słownictwem, dlatego znajomość terminów i pojęć matematycznych oraz przyrodniczych pozwoli Ci zrozumieć teksty zawarte w podręcznikach, literaturze, czasopismach. Tych samych terminów powinieneś używać w swoich wypowiedziach.

2. Wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych:
stosuje w praktyce własności działań,
operuje procentami,
posługuje się przybliżeniami,
posługuje się jednostkami miar.
Ważne jest, abyś potrafił sprawnie wykonywać podstawowe działania arytmetyczne, takie jak: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie. Nie zawsze potrzebne jest podawanie wyników z dużą dokładnością, dobrze jest więc umieć oszacować wynik działania. Taka umiejętność przyda Ci się również do wykrycia pomyłki w obliczeniach. Robiąc zakupy w sklepie lub korzystając z usług banku, będziesz musiał wykonać obliczenia procentowe, obliczyć średnią arytmetyczną. Prawie wszystkie wielkości, z którymi masz do czynienia, posiadają jednostkę miary. Musisz zatem umieć posługiwać się jednostkami miar, przeliczać je z zastosowaniem odpowiednich przedrostków. Powinieneś też posługiwać się potęgami i pierwiastkami.

3. Posługuje się własnościami figur:
dostrzega kształty figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości,
oblicza miary figur płaskich i przestrzennych,
wykorzystuje własności miar,
W otaczającym nas świecie znajduje się wiele przedmiotów o różnych kształtach, których modelami są figury geometryczne. Wymaga się od Ciebie, abyś je dostrzegał i rozpoznawał, opisywał ich własności, obliczał pola, obwody, objętość itp. Powinieneś znać i stosować własności miar (np. figury przystające mają równe pola, stosunek pól figur podobnych jest równy kwadratowi skali podobieństwa itp.) Te umiejętności możesz wykorzystać w praktyce, planując malowanie i tapetowanie mieszkania itp. Wymaga się od Ciebie, abyś wykonywał konstrukcje oraz dokonywał przekształceń figur geometrycznych.

II WYSZUKIWANIE I STOSOWANIE INFORMACJI
UCZEŃ:



1. Odczytuje informacje przedstawione w formie:
selekcjonowanie informacji,
porównuje informacje,
analizuje informacje,
przetwarza informacje,
interpretuje informacje,
czytelnie interpretuje informacje,
wykorzystuje informacje w praktyce
Odczytywane z różnych źródeł informacje są Ci pomocne w nauce i codziennym życiu. Musisz umieć je analizować, odrzucić zbędne, wybrać potrzebne, porównać z innymi. Powinieneś też przetwarzać informacje i zaprezentować je w żądanej formie, a także formułować wnioski płynące z analizy informacji.

III. WSKAZYWANIE I OPISYWANIE FAKTÓW, ZWIĄZKÓW I ZALEŻNOŚCI, W SZCZEGULNOŚCI PRZYCZYNOWO – SKUTKOWYCH, FUNKCJONALNYCH, PRZESTRZENNYCH I CZASOWYCH

UCZEŃ:
1. Wskazuje prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów:
wyodrębnia z kontekstu dane zjawisko,
określa warunki jego występowania,
opisuje przebieg zjawiska w czasie i przestrzeni,
wykorzystuje zasady i prawa do objaśnienia zjawisk.
W otaczającym nas świecie, a także podczas doświadczeń na zajęciach szkolnych obserwujesz wiele zjawisk i procesów, działanie różnych układów i systemów. Powinieneś dostrzegać ich własności i charakter. Musisz wiedzieć, co jest przyczyną, a co skutkiem danego zjawiska, opisać jego przebieg, wykorzystując poznane na lekcjach prawa i zasady, wskazać związek pomiędzy budową obserwowanych układów a ich funkcjami.

2. Posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych:
zapisuje wielkości za pomocą symboli,
zapisuje wielkości za pomocą wyrażeń algebraicznych,
przekształca wyrażenia algebraiczne,
zapisuje związki i procesy za pomocą równań i nierówności.
Wszystkie zadania lub problemy, które masz do rozwiązania , podane są w postaci tekstów opisujących pewne wielkości dane i szukane oraz związki zachodzące między nimi. Powinieneś analizować informacje zawarte w tekście i przedstawiać je za pomocą liczb, symboli, wyrażeń algebraicznych.

3. Posługuje się funkcjami:
wskazuje zależności funkcji,
opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel,
analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski.
Wielkości, które obserwujesz, z którymi się spotykasz, często są ze sobą powiązane. Niektóre z tych zależności są funkcjami. Rozumiejąc pojęcie funkcji, musisz rozpoznać rodzaje zależności funkcyjnych, potrafić opisać funkcję za pomocą wzoru, wykresu z grafu i tabeli.

Powinieneś rozpoznawać zależności funkcyjne w sytuacja życia codziennego. Mając podany przykład funkcji, potrafisz przedstawić ją w innej postaci, podać jej własności oraz wykorzystać je do rozwiązania problemu.

4. Stosuje zintegrowaną wiedzę do pojaśnienia zjawisk przyrodniczych:
łączy zdarzenia w ciągu przemian,
wskazuje współczesne zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska przyrodniczego,
analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom społecznym.
Oczekujemy, abyś. zauważył, że zjawiska w przyrodzie nie występują w izolacji, lecz w powiązaniu z innymi zdarzeniami, są konsekwencja zjawisk i jednocześnie warunkiem lub przyczyną następnych. Powinieneś dostrzegać i przewidywać skutki zbyt głębokiej, często szkodliwej ingerencji człowieka w środowisko i wynikające z niej zaburzenia równowagi oraz zrozumieć, że mają one wpływ zarówno na przyrodę, jak i na życie człowieka. Wymaga się od Ciebie, abyś zauważył zależności zdrowia człowieka od środowiska, powinieneś więc znać podstawowe zasady higieny i postępować zgodnie z nimi.

IV. STOSOWANIE ZINTEGROWANEJ WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI DO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

UCZEŃ:
1. Stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów:
formułuje i sprawdza hipotezy,
kojarzy różnorodne fakty, obserwuje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski.
2. Analizuje sytuację problemową:
dostrzega i formułuje problem,
określa dane i szukane (określa cel)
3. Tworzy modele sytuacji problemowej:
wyróżnia istotne wielkości i cechy sytuacji problemowej,
zapisuje je w terminach nauk matematyczno – przyrodniczych
4. Tworzy i realizuje plan rozwiązania:
rozwiązuje równania i nierówności stosujące model problemu,
układa i wykonuje procedury osiągania celu.
5. Opracowuje wyniki:
ocenia wyniki,
interpretuje wyniki,
przedstawia wyniki.
W trakcie nauki w gimnazjum powinieneś zdobyć taki zasób wiedzy, który umożliwi Ci analizowanie i rozwiązywanie nietypowych zadań problemowych. Mając do dyspozycji opis sytuacji problemowej, musi wyróżniać nim istotnie wielkość, w szczególności wielkości dane i szukane. Potrafisz dostrzec w nazwać problem, sformułować roboczą hipotezę (przypuszczenie) dotyczące tego problemu oraz zaprojektować sposób jej sprawdzenia. Potrafisz zaplanować proste doświadczenia zmierzające do wyjaśnienia problemu. Umiesz tworzyć model teoretyczny sytuacji problemowej, zapisując go w postaci równania, schematu bądź rysunku.

Potrafisz analizować i interpretować dane uzyskane w wyniku eksperymentu, formułować uogólnienia na podstawie dostrzeżonych zależności, interpretować, oceniać i uzasadniać zgodność wyników eksperymentu z określonym modelem, by na tej podstawie zweryfikować założoną hipotezę. Potrafisz formułować wnioski i opracować wyniki oraz przedstawić je w czytelnej formie.


Standardy wymagań egzaminacyjnych z zakresu przedmiotów humanistycznych


Czytanie i odbiór tekstów kultury

Uczeń:

1. Czyta teksty kultury na poziomie dosłownym, przenośnym i symbolicznym:
czyta teksty kultury (w tym źródła historyczne) rozumiane jako wszelkie wytwory kultury materialnej i duchowej człowieka, podlegające odczytywaniu i interpretacji;
czyta teksty należące zwłaszcza do polskiego dziedzictwa kulturowego

2. Interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy,
a. odróżnia fakty od opinii, prawdę historyczną od fikcji, dostrzega perswazję, manipulację, wartościowanie.

3. Wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury,
a. wyszukuje informacje w tekstach literackich, publicystycznych, popularnonaukowych, aktach normatywnych, ilustracjach, mapach, tabelach, diagramach, wykresach, schematach itp.

4. Dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje,
a. dostrzega środki wyrazu typowe dla: tekstów literackich, tekstów publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i muzyki.

5. Odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i świata,

a. odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w polityce, gospodarce, kulturze i życiu społecznym.

6. Dostrzega konteksty niezbędne dla interpretacji tekstów kultury i wypowiada się na ich temat,
dostrzega kontekst: historyczny, biograficzny, filozoficzny, religijny, literacki, plastyczny, muzyczny, regionalny;
wyjaśnia zależności między różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką, muzyką, literaturą, itp.).

7. Dostrzega wartości wpisane wyjaśnia zależności między różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką, muzyką, literaturą, itp.).w teksty kultury.


Tworzenie własnego tekstu


Uczeń:


8. Buduje wypowiedzi w formach określonych w podstawie programowej, poprawne pod względem językowym i stylistycznym,
buduje wypowiedzi w następujących formach: opis, opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie, recenzja, rozprawka, notatka, plan, reportaż, artykuł, wywiad, ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, podanie, list, pamiętnik.

9. Posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych i ścieżek edukacyjnych.

10. Tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej.

11. Zna i stosuje zasady organizacji tekstu,
tworzy tekst na zadany temat, spójny pod względem logicznym i składniowym.

13. Analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury.

14. Dokonuje celowych operacji na tekście: streszcza, rozwija, przekształca stylistycznie.

15. Wypowiada się na temat związków między kulturą rodzimą a innymi kręgami kulturowymi,
komentuje powiązania, zwłaszcza między kulturą polską a śródzemnomorską,
określa te powiązania w różnych obszarach: polityce, kulturze, gospodarce, życiu codziennym, w odniesieniu do przeszłości i w czasach obecnych

16. Formułuje problemy, podaje sposoby ich rozwiązania, wyciąga wnioski
wypowiada się na temat sytuacji problemowej dostrzeżonej w tekstach kultury.



STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO


1. Odbiór tekstu słuchanego (10 pkt.)
Uczeń:

a) określa główną myśl tekstu

b) określa kontekst sytuacyjny

c) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje, wyszukuje lub selekcjonuje informacje


2. Odbiór tekstu czytanego (20 pkt.)

Uczeń:

a) określa główną myśl tekstu

b) określa główną myśl poszczególnych części tekstu

c) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje, wyszukuje lub selekcjonuje informacje

d) określa intencje nadawcy tekstu

e) określa kontekst sytuacyjny

f) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu


3. Reagowanie językowe (20 pkt.)

Uczeń:

a) właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w celu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy

b) rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury leksykalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji

c) przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża je w języku obcym



am dnia 09.03.2009 · Drukuj
Bezpieczne wakacje



Galerie zdjęć

Życie szkoły

W OBIEKTYWIE

P. K. JAROCKIEGO


----------------------

WYDARZENIA
druga galeria

Bydgoskie Granty
Oświatowe

Innowacje
Pedagogiczne


Projekty
edukacyjne


Wejdź na ....

ZDOBYLIŚMY

CERTYFIKATY :
















KONKURS
na szkolną witrynę


W lutowej akcji osiągnęliśmy pierwszy wynik w kraju - 4518 głosów.










Copyright © Gimnazjum 16 w Bydgoszczy 2005
Tomasz Leszczyński i Anna Mackiewicz - nauczyciele Gim 16